Beavatás az anyaságba: elhagyni a régit, kiállni a próbákat, megszületni az újba

 

Abban a pillanatban, amikor megszületik a gyermek, megszületik az anya is, aki
korábban soha nem létezett. A várandóság és a szülés a nők alapvető
„beavatása”. A kilenc hónap kronológiai jelentőségét messze túllépve a
várandós nő a hős/hősnő utazásával egyenértékű archetipikus élményen megy
keresztül. Ezen a beavatáson keresztül a nők kapcsolatba lépnek az Anyával (az
elsődleges női archetípussal). Ebben a hatalmas változásban a létezés minden
modalitása érintett: fizikai és pszichés változások, státuszváltás, szerepváltás,
sőt az élmény akár spirituális kibontakozást is magával hozhat, és lehetőséget
kínál a nőknek önismeretük mélyítésére és bővítésére.
Időbe telik, amíg egy nő eligazodik az új anyaszerepen. Hosszú tanulási folyamat megtanulod
a türelmet, kezelni a bizonytalanságot, megőrizni a hidegvéred, segítséget kérni, ha szükséged
van rá, és elég biztonságban érezni magad ahhoz, hogy tudd, a legjobbat teszed, bízni a belső
tudásodban, kombinálni azt a tapasztalatból szerzett tudással, és használni ezeket az
eszközöket életed minden területén. Ezzel egyidőben az anyaság sok minden más
elengedésével is jár, hiszen képessé kell válni akár a korábbi életről történő lemondásra is.
A népmesékben például a jó anya halála azt jelképezi, hogy a nő gyermeke születésével átvitt
értelemben lemond az életéről (életformájáról) egy másik ember kedvéért.
Daniel Stern pszichiáter 1990-es The Motherhood Constellation” and “The Birth of a
Mother,” című könyveiben azt írja, anyává válni átkapcsolás egyik identitásból a másikba,
ezért a legjelentősebb fizikai és pszichológia változás, amit egy nő életében megtapasztalhat.
Az anyává válás folyamata, amelyet az antropológusok „matrescence”-nek hívnak
(az adolescence, kamaszodás mintájára alkották meg a kifejezetést, utalva arra, hogy az
anyává válás a serdülőkorhoz hasonlóan mindent elsöprő változásokat hozhat. Magyarul
talán így fordíthatnánk: mamaszodás) egyáltalán nem téma az orvosi gyakorlatban és a
pszichológiai szakirodalmakban sem, amelyek főleg a gyermekre koncentrálnak. A nő
története, az, hogy a szülőség miként van a lelkére befolyással, ugyanolyan fontos vizsgálati
terület lehetne. (Természetesen ez a folyamat az apák számára is fontos, de a nők, akik
eközben hormonális változásokon is keresztül mennek, speciális neurobiológiai élményeket
tapasztalnak meg.) Ennek a változásnak a megértése, egészségesebb anya-gyermek
kapcsolatot eredményezhetne: azok a nők, akik tudatosak saját pszichés változásaikra, jóval
empatikusabbak saját gyermekük érzései irányába is. A változások tudatosítása tehát
normalizálja és validálja a friss édesanyák érzéseit.
Várandósság mint beavatási rítus
Mindazonáltal bármennyire is átalakító erővel bír ez a folyamat, ez az esemény gyakran
múlik el a megérdemelt teljes megtiszteltetés és elismerés nélkül.
Társadalmunkban egy nő amint megszüli gyermekét, valakinek az anyja lesz, de
saját útját, az ő és babája drámai áthaladását egy teljesen új életbe jellemzően
nem ünneplik. A szülés drámai esemény, amely azonnal szétválasztja egy nő életét egy
előtte és utána időszakra. De a napi események, amelyek egy nőt anyává változtatnak,
ugyanolyan jelentősek, ha nem még inkább.
Az archaikus társadalmakban beavatási szertartásokkal ünnepelték a nőket, segítették őket
feldolgozni ez a hatalmas horderejű változást. A polinéz Tikopia törzs tagjai máig nemcsak a
gyermeket tekintik az elsődleges, kizárólagos szereplőnek a születés
drámájában. A születéssel járó igazi változás szerintük az anyákat, nagybácsikat,
nagynéniket, apákat, unokatestvéreket, stb. érinti a leginkább, a csecsemő szerepe még csak
most kezdődik. Számára nincs nagy konfliktus vagy változás, miközben az anya, a nagyszülők
számára a születés eseménye jelentős változásokat indít el, hiszen minden rokonnak új

szerepeket kell felvállalnia a csecsemő jelenléte következtében. A családi csoporton belül a
kapcsolatok minden halmaza és az interakció teljes fókusza érintett.
Manapság a fogyasztási cikkek megszerzése jelenti ennek az átmenetnek a rítusát. Ezek
gyakran tényleg ritualizált módon történnek: gondoljunk csak a babaváró bulikra. Ám ez a
„rítus” nem képes megfelelően átadni az anyává válás élményének elsöprő erejét, nem jelent
igazi beavatást.
Az ősi népek az átmenet rítusait gyakran három részre osztották: az el/szétválasztásra, az
átmenetre és újjáépítésre. Az anyaság megszületésével ennek az átmenet rítusának
egyértelmű szakaszai vannak. Az átmenet rítusának szétválási szakaszában
(várandósság) a nők arra készülnek, hogy maguk mögött hagyják régi életüket,
és új életbe lépjenek. Ez az a szakasz, amikor a várandós anyukák mohón olvassák a „Mire
számítsunk” típusú könyveket, hallgatják a barátnők beszámolóit vagy applikációkon
keresztül követik a hétről hétre szóló fejezeteket arról, hogyan fejlődik a baba a méhen belül.
Ez az az idő, amikor dúlákkal, szülésznőkkel vagy anyukákkal beszélgetnek, akik „átélték”
már ezt az élményt, feldíszítik a szobát, babaváró bulit rendeznek, szülési tervet készítenek,
bepakolják a táskáikat a kórházba. A terhesség kilenc hónapja alatt az anya elkezdi elképzelni
a babát, akit hordoz. Brazelton és Cramer pszichológusok a terhességet a kötődés
hajnalaként, a próbák és a várakozás időszakaként írta le. Az anyának is alkalmazkodnia kell
identitásának, testének, kapcsolatainak és karrierjének változásaihoz, valamint fel kell
készülnie a születésre, és meg kell kezdenie az anyává válással járó áldozatok
összeegyeztetését. A párjával való kapcsolata is jelentős változáson megy keresztül.
A következő szakasz az átmenet, ami a várandósságban a szüléssel egyenértékű.
Itt jönnek az „élet-halál” próbák, amelyeket a nőnek mind fizikailag, mind érzelmileg ki kell
állnia ahhoz, hogy anyává születhessen. Sokan a szülés közben lelkileg halálfélelemről
számolnak be, és gyakori, hogy felmerül bennük a gondolat, „ezt talán nem élem túl”. Egy
afrikai tanmese szerint ilyenkor az a legjobb, ha úgy járunk el, mint az oroszlánok: az öreg
oroszlánok hatalmas üvöltéssel kergetik a zsákmányállatokat a fiatalok szájába. A tanácsuk a
vajúdó nőknek az, hogy ha megijednek a fájdalomtól, közvetlenül a félelembe vagy a
fájdalomba kell „futniuk”, vagyis nincs más mód a túlélésre, mint közvetlenül bele- és
keresztülmenni az élményen. Nem véletlen, hogy egyáltalán nem ugyanaz a személy kerül ki
ebből az élményből, mint aki belement.
Végül elkövetkezik a rítus utolsó szakasza, a visszatérés (már egy más állapotban,
személyként) az életbe. Az anyaság identitásával gyakran új személyiségjegyek is
születnek, illetve megkezdődik az átalakulás lassú és fáradtságos időszaka. Az átmenet
rítusának ez a fájdalmasabb része elakadhat, ha egy anya elszigetelt és/vagy szülés utáni
depresszióval vagy szorongással küzd. Ha egy anya elszigetelt vagy megbénult a szorongástól
és a félelemtől, előfordulhat, hogy az anyaság identitása megreked a még át nem alakult
formában. A szülés utáni depresszió elhúzódhat, és ennek traumája a babára is átterjedhet.
Régen ekkor hívták el a törzs beavatóját, hogy az anyát még teljesebben átvezesse ennek a
hatalmas átmeneti rítusnak a másik oldalára.
Anyának születni: a szerep új kihívásai
Ez az identitásváltozás több kulcskihívásból áll. Egyrészről az egész család dinamikája
megváltozik. A terhesség több mint életet adni egy embernek, hiszen nemcsak baba, hanem
egy új család is születik. A baba a katalizátor, amely új lehetőséget nyit az intim
kapcsolatoknak, és új kihívásokat is ad a szülőknek, rokonoknak, barátoknak.

2012-es „The Maternal Lineage” című könyvében Paola Mariotti, pszichoanalitikus és a Brit
Pszichoanalitikai Társaság munkatársa azt mondja, hogy egy nő anyai identitását az anyja
stílusa alapozza meg, amelyet viszont a neveltetése is befolyásolt. Függetlenül attól, hogy egy
nő úgy neveli gyermekét, ahogy az anyja nevelte, vagy más stílust választ, az anyává válás
lehetőséget ad az átváltásra. Bizonyos értelemben egy nő újra átélheti saját gyermekkorát a
szülői tevékenységben, megismétli azt, ami jó volt, és megpróbálja javítani azt, ami nem. Ha
egy nőnek nehéz kapcsolata volt az anyjával, akkor megpróbálhat olyan anya lenni,
amilyennek szerette volna a saját édesanyját.
Másrészről megjelenik az ambivalencia. Szakemberek szerint az anyaság normális
velejárója a gyermek közelségére való vágy, valamint a térvágy (testileg és érzelmileg)
egyszerre. Az ambivalencia olyan érzés, amely azokban a szerepekben és kapcsolatokban
merül fel, amelyekbe az ember a legtöbbet fektet, mivel ezek mindig zsonglőrködést
jelentenek az adás és a kapás között. Az anyaság sem kivétel ez alól. Az egyik oka annak, hogy
az emberek nehezen kezelik az ambivalenciát, hogy kényelmetlen egyszerre két ellentétes
dolgot érezni. Az anyaság élménye legtöbbször nem jó vagy rossz, hanem egyszerre jó és
rossz, ezért fontos megtanulni, hogyan kell elviselni, sőt lecsillapítani az ambivalencia
kellemetlenségeit.
Harmadrészt ütközik a fantázia és a valóság. Joan Raphael-Leff pszichoanalitikus szerint
mire megérkezik a baba, egy nőben már kialakultak érzései a fantáziababája iránt. A
terhesség előrehaladtával egy nő történetet készít képzeletbeli gyermekéről, és érzelmileg
belefekszik abba a történetbe. Egy nő terhességgel és anyasággal kapcsolatos fantáziáját saját
édesanyja és más női rokonok és barátok, valamint közösségének és kultúrájának
tapasztalataira vonatkozó megfigyelései adják meg. Elég erősek lehetnek ahhoz, hogy a
valóság csalódást okozzon, ha nem illeszkedik a látásmódjához.
Végül felmerül a bűntudat, a szégyen és „az elég jó anya” kétségei. Egy nő fejében ott
van az ideális anya is, aki mindig vidám és boldog, és mindig gyermeke igényeit helyezi
előtérbe. Kevés saját szükséglete van. Nem hoz olyan döntéseket, amelyeket megbán. A
legtöbb nő ehhez az anyához hasonlítja magát, de soha nem érheti el, hiszen ilyen a
valóságban nincs. Egyes nők úgy gondolják, hogy az „elég jó” (ezt Donald Winnicott
gyermekorvos és pszichoanalitikus találta ki) nem elfogadható, a tökéletességre való törekvés
azonban szégyenérzetre és bűntudatra készteti a nőket, hiszen időnként szeretnék a saját
szükségleteiket a gyermekük szükségletei elé helyezni, stb. Túl sok nő szégyell nyíltan
beszélni bonyolult tapasztalatairól, mert fél, hogy elítélik. Az ilyen típusú társadalmi
elszigeteltség akár szülés utáni depressziót is kiválthat.
Bár a szülés utáni depresszió az anyaságba való átmenet nehézségeinek szélsőséges
megnyilvánulása, még azok is jelentős átalakuláson mennek keresztül, akik nem szenvednek
tőle. Amikor a nők úgy érzik, elvesznek valahol aközött, akik az anyaság előtt voltak, és
akiknek most kellene lenniük, sokan attól tartanak, hogy valami nagyon nincs rendben, pedig
ez a kellemetlen érzés teljesen általános. A szorongás okainak ismerete, a másokkal való
beszélgetés erről a nehéz időszakról, elengedhetetlenek ahhoz, hogy az új kihívásokhoz,
szerepekhez jól alkalmazkodó anyákká váljunk. Sokat segíthet, ha saját várandósságunkra
beavatási rítusként is tekintünk, vagy akár az ősi szertartások mintájára mi magunk hozunk
létre olyan rituálékat, amelyek méltó módon segítenek lelkileg az új állapotba való áttérésben.

Bánosi Eszter írása

2022 Élő Adás támogatásával készült

 

Kapcsolat

  • +36 30 903 2468
  • hello@anyautam.trms.hu
  • 7030 Pécs, Barázda utca 33.
  • facebook.com/anyautam
  • @anyautam

Menü

Információk

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük